Titel | Arbeidster aan de freesmachine
Op deze houtskooltekening zien we een vrouw op de rug. Ze draagt een hoofddoek en laarzen en bedient een freesmachine. Rechtsonder in cyrillisch schrift: ‘sjerp i molot, Mockba 1932’ (Sikkel en Hamer Moskou 1932). Linksonder staat op het passe-partout vermeld (in handschrift van der Feer): ‘Sikkel en Hamer-vrouw aan fraismachine en andere arbeider reparatie werkplaats.’
Van 1928 tot 1936 heeft Van der Feer een relatie met de filmer Joris Ivens (1898-1989). In 1931 vertrekt zij met hem naar Moskou, waar ze tot het eind van de relatie met hem samenwoont. Daarna keert ze terug naar Nederland. Deze tekening is gemaakt tijdens haar verblijf in Moskou. De aantekening op de tekening verwijst naar de bekende Sikkel en Hamer Staalfabrieken bij Moskou, één van de grootste staalfabrieken in Rusland (opgericht in 1883, en nog steeds in bedrijf) en een paradepaardje van het industrialisatieprogramma van de jonge Sovjet-Unie. Van der Feer is duidelijk onder de indruk van het jonge Sovjet-communisme. Ook haar manier van tekenen verraadt deze sympathie: figuren en voorwerpen zijn tot min of meer geometrische volumes teruggebracht, een typisch stijlkenmerk van het Constructivisme, tot 1936 de officiële stijl van de USSR.